Reflectie op AI-deas for Learning: Innovaties in AI en Onderwijs

Op 18 november 2024 mocht ik deelnemen aan AI-deas for Learning, een inspirerend congres in Media Plaza Utrecht. Deze dag stond volledig in het teken van AI-toepassingen binnen het onderwijs en de manier waarop deze technologie kan bijdragen aan leren, ontwikkelen en opleiden. Mijn sessie over de Feedback Companion en het lokaal draaien van AI kreeg veel belangstelling, en de gesprekken met andere experts en deelnemers maakten de dag extra waardevol.

Feedback Companion en Lokaal AI draaien: De toekomst in onderwijsfeedback

Tijdens mijn sessie in zaal GLOW heb ik de deelnemers meegenomen in de wereld van feedback en feedforward. Centraal stond de Feedback Companion, een AI-tool die docenten en studenten ondersteunt bij het geven en interpreteren van feedback. Dit systeem werkt met rubrics, competenties en anoniem studentenwerk en biedt gestructureerde feedback die consistent, motiverend en gericht op groei is.

De Feedback Companion: Vier stappen naar impactvolle feedback

De kern van de Feedback Companion is gebaseerd op het model van Hattie en Timperley (2007):

  1. Feed Up – Helder maken waar de student naartoe werkt.
  2. Feedback – Reflectie op prestaties en gewenste verbeterpunten.
  3. Feedforward – Duidelijke vervolgstappen voor groei en ontwikkeling.

Dit model versterkt de feedbackgeletterdheid, een cruciale vaardigheid voor studenten om feedback te begrijpen, te interpreteren en toe te passen.

AVG proof dankzij Microsoft Azure AI Servers binnen Europa

De Feedback Companion wordt op dit moment geoptimaliseerd om volledig te voldoen aan de EU AI Act en de AVG. Dit gebeurt door gebruik te maken van Microsoft Azure AI Servers binnen Europa. Hiermee wordt gegarandeerd dat gegevens veilig en binnen de Europese grenzen blijven verwerkt.

Dankzij mijn achtergrond in programmeren en mijn ervaring met mijn ondernemingen MARIANYDESIGN en MARIANYHOSTING, ben ik in staat om deze technische uitdaging aan te pakken en de Feedback Companion verder te ontwikkelen.

Oproep: Op zoek naar samenwerkingspartners

Ik ben echter nog op zoek naar samenwerkingspartners om de effectiviteit van de tool verder te onderzoeken, met name op het gebied van feedbackgeletterdheid. Heb je interesse of wil je bijdragen? Neem dan gerust contact op!

Waarom ook gaan voor het lokaal AI draaien?

Ik pleitte voor het gebruik van lokaal geïnstalleerde AI-modellen, zoals een LLM (Large Language Model) op je eigen laptop, om privacy en databeheer te waarborgen. Dit sluit volledig aan bij de richtlijnen van de EU AI Act en de AVG. Het stelt onderwijsinstellingen in staat om te innoveren zonder afhankelijk te zijn van externe servers.

Meer informatie over de Feedback Companion (ook de Microsoft Azure versie), lokaal AI draaien is te vinden op mijn website: Feedback Companion.

Hieronder is de presentatie te downloaden van mijn sessie bij AI-deas For Learning:

AI inzetten voor onderwijsinnovatie

Naast mijn sessie waren er tal van inspirerende keynotes en workshops. Philippa Hardman, bijvoorbeeld, benadrukte dat AI niet alleen voor efficiëntie mag worden ingezet, maar juist als middel om leren en opleiden fundamenteel te verbeteren. Haar oproep tot een strategische AI-mindset vond veel weerklank: AI moet ons niet alleen tijd besparen, maar ook betere leerervaringen mogelijk maken.

Leren van voorbeelden

Hardman gaf voorbeelden van succesvolle AI-toepassingen, zoals de AI-tutor “Sam” aan Arizona State University, en AI-assistenten die dropout-risico’s monitoren. Dit zijn concrete illustraties van hoe AI kan bijdragen aan effectiviteit in plaats van alleen efficiëntie.

Hack-AI-thon met Barend Last en Derk Bransen

Tijdens het congres woonde ik ook de sessie van Barend Last en Derk Bransen bij. Hun inzichten over het vernieuwen van traditionele onderwijscontexten en het benutten van AI en innovatieve didactische principes zetten me aan het denken over hoe we het onderwijs fundamenteel kunnen transformeren. Het maakte duidelijk dat technologie niet alleen een hulpmiddel moet zijn, maar juist een drijvende kracht kan vormen achter een flexibelere en toekomstbestendige onderwijscultuur.

Reflectie en inspiratie

Wat me opviel, is de openheid van de deelnemers en de gedeelde ambitie om AI verantwoord in het onderwijs te integreren. Tijdens mijn demonstratie en discussie kwamen vragen naar voren over de balans tussen technologie en menselijke interactie, maar ook over de technische implementatie van lokaal AI draaien.

Het blijft duidelijk: de kracht van AI zit in hoe we het inzetten. Tools zoals de Feedback Companion laten zien dat AI een katalysator kan zijn voor betere dialoog en samenwerking, zonder dat we concessies hoeven te doen aan privacy en databeheer.

Bronnen en links

Ik kijk met veel plezier terug op deze dag en hoop met mijn bijdrage anderen geïnspireerd te hebben om AI op een innovatieve, effectieve en verantwoorde manier in te zetten. Heb je vragen of wil je meer weten? Neem gerust contact op via Onderwijs Orakel.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *