Training Didactisch Coachen 2.0: Zelfregulering en Innovatie met AI in het Onderwijs – Vanaf Februari 2025

Op dit moment ben ik bezig met het ontwikkelen van een nieuwe training Didactisch Coachen, waarin we dieper ingaan op cruciale thema’s zoals formatief handelen, evalueren en toetsen (ontwikkelgericht / programmatisch toetsen), feedbackgeletterdheid, agile scrum, ontwikkelgericht toetsen, en het ondersteunen en verbeteren van zelfregulering. Een uniek onderdeel is de inzet van AI in het leerproces, waarbij we onder andere de Feedback Companion gebruiken om de feedback- en leerprocessen te personaliseren.

De training bestaat uit een reeks van vijf sessies, gericht op docenten uit het VO, MBO, HBO en WO. De aanpak volgt een flip the classroom-stijl, waarbij al het ontwikkeld bronmateriaal online beschikbaar is via onderwijsorakel.nl en op elk moment kan worden geraadpleegd. De leeruitkomsten zijn opgedeeld in vier niveaus, zodat deelnemers continu inzicht hebben in hun eigen voortgang en leerproces.

Ondanks de vele onderwerpen die potentieel de onderwijskwaliteit kunnen verbeteren, kent de training een rustige opbouw, waarin de theorie ook meteen in praktijk ingezet kan worden.

De eerste reeks van de training start in februari 2025. Interesse in meer informatie? Vraag de brochure aan via pascal@onderwijsorakel.nl.

Bronnen die o.a. in deze training terug komen:

  • Dochy, F., & Segers, M. (2020). Feedback met impact is dialoog. Boom.
  • Sluijsmans, D., & Segers, M. (Red.). (2021). Toetsrevolutie: Naar een feedbackcultuur in het hoger onderwijs. Phronese.
  • Van Schilt-Mol, T., & Baartman, L. (Red.). (2022). Programmatisch toetsen: Een verdieping. Boom.
  • Brok, H., Kneijber, R., & David, V. (2021). ReguLEER! Een pedagogisch-didactische verkenning van zelfregulerend leren. SF-Verlag.
  • Peeters, W., & Moij, D. (2023). 33 tips voor HBO-didactiek: Adviezen uit onderzoek en onderwijs. Boom.
  • Sluijsmans, D., Sluis, R., & López, V. W. (Red.). (2020). Formatief handelen: Van instrument naar ontwerp. Phronese.

1 thought on “Training Didactisch Coachen 2.0: Zelfregulering en Innovatie met AI in het Onderwijs – Vanaf Februari 2025”

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *