Het AI van Columbus: hoe AI het onderwijs verandert — verslag van een bijzondere hackathon

Door Pascal Mariany – Tech Lead bij Personal Tutor & Adviseur AI in het Onderwijs

Op 10 en 11 juni 2025 vond de hackathon “Het AI van Columbus” plaats: een tweedaags AI-experiment waar docenten, techleads, een leerling en een procesbegeleiders samenkwamen om de toekomst van AI in het (voortgezet)onderwijs vorm te geven. De setting was uniek: een bubbel van creativiteit, kennisdeling en samenwerking waarin AI-tools niet alleen besproken, maar ook meteen ontwikkeld en getest werden.

Een broedplaats voor AI-educatie

De hackathon, georganiseerd door Stichting VO-content en het Instituut Digitale Intelligentie, bood ruimte aan:

  • 9 docenten
  • 3 techleads
  • 1 leerling
  • 2 procesbegeleiders

Allen werkten twee dagen intensief samen aan AI-oplossingen die direct toepasbaar zijn in het voortgezet onderwijs. Er werd nagedacht over gebruiksvriendelijke chatbots, leerlingbegeleiding met AI, ethiek, dataopslag en toepassingen voor docenten en leerlingen.

Onze bijdrage: Personal Tutor

Namens mijn team was ik tech lead bij de ontwikkeling van Personal Tutor, een AI-assistent die leerlingen van 12 tot 18 jaar ondersteunt bij leren, oefenen en reflecteren. We presenteerden drie innovatieve tutors:

  1. Nova – een feedbacktutor die leerlingen persoonlijke feedback geeft op basis van ingesproken vragen of ingeleverde documenten.
  2. Tali – een taalondersteunende AI-avatar die werkt in de moedertaal van nieuwkomers om hen te helpen bij het leren van de Nederlandse schooltaal.
  3. Sam – een vakspecifieke tutor die automatisch oefenmateriaal genereert op basis van niveau, leerjaar en kennishiaten.
  4. Anna – een AI Gezonde Leefstijl Tutor voor sport en voeding.

Deze tutors zijn niet alleen slim, maar ook veilig: ze draaien indien gewenst op Europese servers, en zijn te integreren in bestaande leeromgevingen.

Bekijk hier het resultaat van ons team: www.personaltutor.eu.

Het Team Personal Tutor

Hoe kunnen we elke leerling een digitale tutor geven die meedenkt, meedoet en meegroeit – die hen helpt bij huiswerk of een steuntje in de rug biedt als de leraar er even niet is? Team Persoonlijke Tutor bouwt aan een gepersonaliseerde Ai-tutor, gevoed door leerdoelen, open lesmateriaal en specifieke leerlingbehoeften. De focus ligt op het leveren van extra uitleg, extra uitdaging of herhaling – afgestemd op waar de leerling zich bevindt. Huiswerkhulp 2.0, maar dan veilig en onderwijskundig verantwoord.

Team Maak Maatwerk

Hoe ontwerp je zelf lessen, verrijk je bestaand materiaal en genereer je verdiepingsstof of extra instructie
– allemaal met hulp van een taalmodel? Team Maak Maatwerk onderzoekt hoe docenten op basis van open leermateriaal (in dit geval de Stercollecties) lessen kunnen vormgeven die écht passen bij hun klas. Denk aan lessencycli, alternatieve uitleg, en oefeningen op verschillende niveaus.

Team Check & Challenge

Kun je met Ai op basis van de Stercollecties goede toetsen maken – én ze ook laten nakijken door Ai?
Team Check & Challenge onderzoekt hoe open leerdoelen en leermaterialen kunnen worden ingezet voor
toetsgeneratie én toetsbeoordeling. Van het opstellen van meerkeuzevragen tot het automatisch analyseren van open antwoorden: dit team onderzoekt hoe Ai kan bijdragen aan toetsing die zinvol en betrouwbaar is.

Samenwerking als motor van innovatie

Wat deze hackathon bijzonder maakte, was de sfeer van gelijkwaardigheid en samenwerking. We werkten in multidisciplinaire teams, waarin techleads hun expertise deelden, docenten hun praktijkervaring inbrachten, en zelfs een leerling meedacht over gebruiksvriendelijkheid en impact. Alle deelnemers droegen bij aan een intensief maar inspirerend proces. Speciale dank aan Marcel Jansma en Stephanie Meuleman – van den Kieboom  voor de begeleiding en het creëren van een veilige, stimulerende omgeving.

Wat nemen we mee?

De hackathon liet zien dat AI in het onderwijs niet alleen een technische, maar vooral een pedagogische uitdaging is. Het vraagt om co-creatie, transparantie, en oog voor ethiek en privacy. Maar bovenal vraagt het om lef om te experimenteren. Of zoals een collega het verwoordde: “We kunnen wachten tot AI over ons heen spoelt, of we kunnen zelf het stuur pakken.”

Wil je meer zien?

Bekijk het volledige verslag van de hackathon via de post van Marcel Jansma op LinkedIn:
👉 https://lnkd.in/e4f2h8yG

De resultaten van deze hackathon worden online gedeeld Ben jij erbij? Meld je aan via het formulier op
👉 https://lnkd.in/eVtXBzwY

Of neem een kijkje bij onze AI-tutors:
👉 www.personaltutor.eu


Benieuwd hoe jij met je school of organisatie een eigen AI-hackathon kunt organiseren? Of wil je aan de slag met een veilige AI-tutor voor jouw leerlingen? Neem dan contact met me op via OnderwijsOrakel.nl/contact of volg mijn blog voor meer updates over AI en onderwijs.

Samen verkennen we het onbekende. Zoals Columbus, maar dan met AI.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *