1-op-1 coaching over AI-tools in onderwijs: van chaos naar kansen

Afgelopen maandag had ik weer een inspirerende 1-op-1 coachsessie aan mijn houten keukentafel in de ochtendzon. We zaten tussen een whiteboard over, Open WebUI-installaties, promptschema’s, Bolt-iteraties en sterke koffie. En dat alles met een centrale vraag:

“Hoe laat ik AI-tools samenwerken op een manier die veilig, didactisch verantwoord en technisch haalbaar is binnen het onderwijs?”

Van rabbit hole naar richting

Zoals vaker in de AI-wereld begint het met verwondering, nieuwsgierigheid en… een beetje verdwalen. Want voor je het weet klik je van Supabase naar Azure Functions, via n8n naar LLM’s in Ollama en beland je in de wereld van FlutterFlow of Bolt.new. Begrijpelijk dus dat het al snel voelt als een doolhof.

In de sessie kozen we voor een aanpak die werkt:

  • Twee concrete projecten formuleren (zoals “veilige LLM-pipeline” en “prototype voor discussie-app”)
  • Structuur aanbrengen met een whiteboard: welke tools pak je waarvoor?
  • Één ding tegelijk proberen werkend te krijgen, in plaats van alles tegelijk te snappen

Wat kwam er langs?

  • Open WebUI lokaal draaien met Ollama voor lokale LLM’s
  • Koppelingen leggen met Azure OpenAI via een veilige backend
  • Gebruik van n8n om stromen aan elkaar te knopen
  • Promptdesign als krachtig stuurmiddel voor low-code tools zoals Bolt.new
  • Integratievraagstukken: Hoe host je veilig? Hoe ziet een goede architectuur eruit?

Rol van coaching

Wat mij opvalt in dit soort sessies, is hoeveel winst er zit in:

  • Samen denken in blokjes in plaats van eindproducten
  • Normaliseren van twijfel en verwarring bij pionieren met tech
  • Aanmoedigen van keuzes maken, zonder meteen alles te hoeven begrijpen
  • Ruimte geven voor kritisch denken, ook over AI zelf (denk aan termen als “bluewashing”)

Een krachtige combinatie

Als coach werk ik graag met mensen die nieuwsgierig zijn, kritisch durven denken en hun eigen weg zoeken in complexe innovatievraagstukken. AI in onderwijs is niet simpel, maar wel spannend en relevant. En als je die complexiteit samen mag ontleden met iemand aan een grote tafel, flip-over erbij, dan is dat voor mij onderwijsinnovatie op z’n best.

Wil je ook eens sparren over jouw project of toolkeuze? Of wil je leren hoe je AI-tools slim inzet in jouw onderwijspraktijk?

Laat het me weten via pascal@onderwijsorakel.nl of kijk op www.onderwijsorakel.nl voor workshops, coaching en trainingen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *