Stel je voor: leren terwijl je onderweg bent, afwast of een wandeling maakt. Dankzij AI-gestuurde audio-modules is dit realiteit geworden. Uit een recent onderzoek van de Universiteit van Amsterdam blijkt dat deze technologie niet alleen tijd bespaart, maar ook studenten motiveert en hun leerprestaties verbetert. Een interessante Nederlandse innovatie, ontwikkeld met behulp van Anywyse en ondersteund door generatieve AI, speelt hierin een sleutelrol.
In plaats van uren door zware teksten te ploegen, kunnen studenten nu luisteren naar beknopte, op maat gemaakte samenvattingen van lesmateriaal. Deze modules activeren voorkennis, benadrukken kernpunten en bevatten zelfs quizvragen om het begrip te testen. Het onderzoek, uitgevoerd onder eerstejaars psychologie-studenten, laat zien dat AI-audio vooral voor studenten met ADHD een gamechanger is.
Hoewel de technologie de examenresultaten niet direct verhoogde, was de toegenomen motivatie en betrokkenheid duidelijk zichtbaar. Audio leren fungeert daarom vooral als waardevolle aanvulling op bestaande leermiddelen. Door de combinatie van flexibiliteit en toegankelijkheid sluit het perfect aan bij diverse leerstijlen.
Deze bevindingen onderstrepen hoe AI een krachtige rol kan spelen in het ondersteunen van verschillende leerbehoeften. Technologie zoals AI-audio is niet alleen innovatief, maar ook inclusief, en biedt studenten met leeruitdagingen nieuwe kansen. Voor onderwijsprofessionals is dit een uitnodiging om verder te denken dan traditionele leermethoden en digitale oplossingen te integreren die écht het verschil maken.
Check hun website: Anywyse – Built to learn, made to remember.
Zou jij dit willen uitproberen in je onderwijspraktijk? Deel je ervaringen en ideeën hieronder!
Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *
Reactie *
Naam *
E-mail *
Site
Reactie plaatsen