Steeds meer Europese landen nemen concrete stappen om kunstmatige intelligentie (AI) te integreren in hun onderwijssystemen. Het doel: leerervaringen verbeteren en administratieve processen efficiënter maken. Hieronder belichten we hoe drie landen – Oostenrijk, het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk – AI implementeren in hun onderwijsbeleid.
Het Oostenrijkse Federale Ministerie van Onderwijs, Wetenschap en Onderzoek (BMBWF) zet zich actief in om AI een vaste plaats te geven in het onderwijs. Het ministerie erkent de transformerende kracht van AI en werkt aan een brede strategie om:
Meer informatie: BMBWF
Het Britse Department for Education (DfE) heeft specifieke initiatieven ontwikkeld om generatieve AI binnen de onderwijssector te benutten. In januari 2025 publiceerde de DfE richtlijnen voor het veilige en effectieve gebruik van AI in het onderwijs, met nadruk op:
Meer informatie: DfE
In januari 2025 startte het Franse Ministerie van Nationaal Onderwijs, Hoger Onderwijs en Onderzoek een nationale consultatie over AI-gebruik in het onderwijs. Dit initiatief leidt tot:
Met deze initiatieven tonen Europese landen hun ambitie om AI op verantwoorde wijze te integreren in het onderwijs. De komende jaren zullen uitwijzen hoe deze ontwikkelingen bijdragen aan innovatie en kwaliteitsverbetering binnen het onderwijslandschap.
Meer informatie: Intelligence artificielle au service de l’éducation : des mesures ambitieuses pour accompagner les usages des élèves et des professeurs | Ministère de l’Education Nationale, de l’Enseignement supérieur et de la Recherche.
Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *
Reactie *
Naam *
E-mail *
Site
Reactie plaatsen