Party Pooper Jeeps: Een creatieve game met mogelijk gemaakt met Bolt.new

Onlangs heb ik een retro-geïnspireerde game genaamd Party Pooper Jeeps ontwikkeld met behulp van Bolt.new. Deze game is een splitscreen multiplayer waarin spelers cadeautjes moeten verzamelen en de kerstboom uit de vijandelijke basis moeten veroveren. Het idee is voortgekomen uit mijn liefde voor klassieke DOS-games, met name FirePower, die ook op platforms als de Commodore 64 verscheen. Uiteraard met de grafische verschillen die je in die tijd mocht verwachten.

FirePower in actie, een game van vroegah!

De game gemaakt met Bolt.new: Party Pooper Jeeps

En hieronder is een korte video van de game die ik gemaakt heb met AI, Party Pooper Jeeps:

Het ontwikkelproces

Het project begon met een creatief idee: hoe gaaf zou het zijn om een retro-tankgame te maken met moderne tools? Bolt.new diende als het startpunt, een tool waarmee je snel gameconcepten kunt genereren. Met behulp van verschillende prompts heb ik de basis van de game gegenereerd, inclusief de kernmechanieken zoals:

  • Brandstofbeheer
  • Snelheid en score
  • Cadeautjes verzamelen
  • Een kerstboom als ultiem spelobject

In totaal ben ik er zes uur mee bezig geweest.

Prompting en kennis van code

Hoewel bolt.new krachtige resultaten kan leveren, is het handig om enige kennis te hebben van gebruikersinteractie en software ontwerpen & realiseren. Tijdens het ontwikkelen kwamen er een paar bugs naar voren, zoals:

  • Dubbele stats van de rode speler in splitscreen.
  • Audio die niet altijd correct wordt afgespeeld.

Deze bugs tonen aan dat basiskennis van Phaser.js en TypeScript essentieel is om tijdens het prompten op te lossen.

De prompts samengevat

Dit is een overzicht van de prompts die ik heb gebruikt in Bolt.new:

  1. Initial Setup:
    • Started with a request for a beautiful, production-worthy design
    • Specified using JSX syntax with Tailwind CSS
    • Required using Lucide React for icons
    • Set guidelines for using Unsplash stock photos
  2. Audio Enhancement:
    • Added pickup sound when collecting the Christmas tree
    • This enhanced the game’s feedback and user experience
  3. Camera Improvements:
    • Added a 3-second camera pause on victory
    • This created a more dramatic moment when winning the game
  4. Victory Sequence:
    • Adjusted the timing of the score scene loading
    • Ensured the victory celebration was visible for 3 seconds before transitioning
  5. Bug Fix:
    • Addressed an issue with black canvas appearing after name entry
    • Improved the transition between scenes
  6. Deployment:

Speel de Game!

Party Pooper Jeeps is nu online speelbaar! Test de game via deze link: https://partypooperjeeps.eu/

Open Source: Draag Bij!

Ik heb ook een GitHub-repo aangemaakt, waar je zelf kunt bijdragen of het project kunt forken. Help mee bugs op te lossen of voeg nieuwe functies toe! Bekijk de GitHub-repo hier. Om de code te analyseren en te verbeteren kan een zeer leerzaam proces zijn.

Laten we samen deze retrogame verbeteren. Veel gameplezier!

AI Workshops

Wil je 1-op-1 of in een groep leren hoe je dit kunt doen? Of wil je sowieso meer van AI weten en kunnen toepassen? Ik help je graag! Check de AI Workshops die ik aanbied. Maatwerk is ook mogelijk, zowel fysiek als online.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *