In het hedendaagse onderwijs is het essentieel om leeruitkomsten, competenties, kerntaken en werkprocessen duidelijk en meetbaar te formuleren. Dit verbetert niet alleen de kwaliteit van het onderwijs, maar verhoogt ook de intrinsieke motivatie van leerlingen en studenten. Waarom is dit zo belangrijk en hoe kunnen we dit bereiken?
Succescriteria zijn specifieke, meetbare beschrijvingen van wat een leerling of student moet kunnen of weten aan het einde van een les, project of cursus. Ze bieden een helder kader waarbinnen leerlingen en studenten kunnen werken en leren. Door succescriteria te formuleren, weten zij precies wat er van hen verwacht wordt en hoe ze hun eigen voortgang kunnen meten.
Intrinsieke motivatie verwijst naar het uitvoeren van een taak omdat deze op zichzelf bevredigend of interessant is, niet vanwege externe beloningen of druk. Onderzoek toont aan dat duidelijk gedefinieerde succescriteria bijdragen aan de intrinsieke motivatie van leerlingen en studenten. Dit komt omdat succescriteria zorgen voor meer transparantie en duidelijkheid over wat er van hen verwacht wordt, wat het gevoel van competentie en controle vergroot (Platform Leren van Toetsen) (Vernieuwenderwijs).
Een van de belangrijkste voordelen van het gebruik van succescriteria is dat het kwaliteitsbesef verhoogt. Leerlingen en studenten krijgen een beter begrip van wat kwaliteitsvol werk inhoudt en hoe zij daaraan kunnen voldoen. Dit leidt tot een verhoogde inzet en betrokkenheid, aangezien zij weten dat hun inspanningen worden gewaardeerd en erkend (Platform Leren van Toetsen).
Programmatisch toetsen is een holistische benadering waarbij toetsen onderdeel zijn van het leerproces van de student. Het gebruik van succescriteria speelt een cruciale rol in deze benadering door studenten duidelijke richtlijnen te bieden over wat er van hen verwacht wordt. Dit helpt bij het verzamelen van veelzijdige feedback en bij het nemen van valide beslissingen over de voortgang van de student (Vernieuwenderwijs) (Vernieuwenderwijs).
Het formuleren van leeruitkomsten, competenties, kerntaken en werkprocessen met duidelijk gedefinieerde succescriteria is cruciaal voor het verhogen van de intrinsieke motivatie van leerlingen en studenten. Het zorgt voor meer kwaliteitsbesef, duidelijkheid van verwachtingen en een betere leerervaring. Laten we samen streven naar een onderwijsomgeving waarin succescriteria centraal staan en zo bijdragen aan het optimaal benutten van het potentieel van iedere leerling en student.
Bronvermelding:
Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *
Reactie *
Naam *
E-mail *
Site
Reactie plaatsen