In de afgelopen maanden hebben we hard gewerkt aan de verdere ontwikkeling van de Feedback Companion, en nu kunnen we met goed nieuws aankondigen dat we AI zonder grote beperkingen kunnen inzetten voor het onderwijs. Waarom? Dankzij een belangrijke update vanuit de AI-verordening (AI Act) zijn er duidelijke richtlijnen die aangeven waar AI-systemen in het onderwijs wél en niet onder de hoog-risicocategorie vallen. Dit betekent veel goeds voor tools zoals de Feedback Companion, die bedoeld zijn om het onderwijs te verbeteren en ondersteunen!
De AI-verordening (AI Act) stelt dat systemen die een directe invloed hebben op onderwijsbeslissingen, zoals toelating, evaluatie van leerresultaten, en het monitoren van leerlingen tijdens examens, onder de categorie “hoog-risico toepassingen” vallen. Dit houdt in dat deze systemen aan strenge regels moeten voldoen.
Maar… er is goed nieuws! Als het AI-systeem geen directe beslissingen neemt of wezenlijke invloed heeft op een besluit, valt het niet onder de hoog-risicocategorie. Denk hierbij aan systemen die:
De Feedback Companion, zoals we die nu ontwikkelen, past perfect in deze laatste categorieën. De tool is namelijk niet bedoeld om definitieve beslissingen te nemen, maar om de docenten en de studenten te ondersteunen door feedback en feedforward te bieden op basis van eerder ingeleverde opdrachten. Dit valt dus niet onder de hoog-risicotoepassingen, wat betekent dat we AI zonder beperkingen kunnen blijven inzetten om het feedbackproces te verbeteren en efficiënter te maken.
Voorbeeld uit de praktijk: Wanneer een student een opdracht inlevert, analyseert de Feedback Companion het werk en geeft suggesties voor verbeteringen. Dit ondersteunt het leerproces zonder dat het de beoordeling van de docent vervangt of beïnvloedt. Het blijft altijd de docent die de uiteindelijke beslissing neemt. Het kan ook de dialoog tussen de student en docent verbeteren, doordat je bijvoorbeeld concreter de prestaties van het geleverd(e) werk kunt bespreken.
Hoewel de AI-verordening ons veel vrijheid geeft in de toepassing van AI, moeten we nog steeds rekening houden met de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming). Dit betekent dat de privacy van gebruikers te allen tijde gewaarborgd moet blijven. Gelukkig is er ook goed nieuws op dit vlak: zolang de persoonsgegevens binnen de EU worden verwerkt en opgeslagen, kunnen we gebruikmaken van cloudoplossingen die aan de AVG-vereisten voldoen.
Met de huidige ontwikkelingen kunnen we dus veilig verder werken aan AI-ondersteunde oplossingen zoals de Feedback Companion, zonder dat we in de hoog-risicocategorie vallen. Dit opent de deur voor meer innovatie en gebruik van AI in het onderwijs, zolang we de AVG-vereisten strikt in acht nemen.
Voor iedereen die meer wil lezen over de AI Act en de AVG, zijn er belangrijke bronnen die je verder kunnen helpen:
Met de Feedback Companion kunnen we met vertrouwen en flexibiliteit AI inzetten om feedback en feedforward te geven op studentenwerk, zonder de kernbeslissingen van docenten over te nemen. Dat is goed nieuws voor de toekomst van het onderwijs!
Lokale AI draaien: Waarom het een gamechanger is voor het onderwijs
Lokale AI draaien, zoals met de Feedback Companion, biedt veel voordelen voor het onderwijs. In plaats van afhankelijk te zijn van cloudoplossingen, kun je AI-modellen lokaal installeren en gebruiken op je eigen computer of schoolserver. Dit heeft een aantal belangrijke voordelen:
Door lokale AI te draaien, zoals met kleinere LLM’n, zoals LLaMA op een HP Fury laptop met minimaal een T1000 GPU, kunnen docenten en studenten eenvoudig AI inzetten zonder privacy- of internetproblemen. Dit is ook een mooie aanvulling op een mogelijke toekomst van gepersonaliseerd en schaalbaar onderwijs, zonder zorgen over externe afhankelijkheden!
Blijf op de hoogte van alle ontwikkelingen door de kennisclips te volgen op YouTube en voor verdere uitleg over AI en onderwijs op onze website.
Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *
Reactie *
Naam *
E-mail *
Site
Reactie plaatsen