Hoe Kunstmatige Intelligentie Onderwijs Kan Transformeren: Het Einde van Traditioneel Schoolonderwijs?!

In het artikel “Artificial Intelligence and Education: End the Grammar of Schooling” bespreekt Yong Zhao hoe kunstmatige intelligentie (AI) het traditionele onderwijs ingrijpend kan veranderen. Zhao roept op tot een fundamentele hervorming van ons onderwijssysteem, waarbij AI wordt ingezet om gepersonaliseerd leren te bevorderen en studenten te begeleiden in het ontwikkelen van hun unieke talenten en interesses. Het standaard ‘one-size-fits-all’ model van onderwijs moet volgens Zhao worden vervangen door een aanpak waarin de individuele behoeften en sterke punten van de leerling centraal staan.

Wat houdt deze hervorming in?

Zhao’s visie op AI in onderwijs draait om:

  • Gepersonaliseerd leren: AI kan unieke leerpaden ontwikkelen voor iedere leerling, waarbij de snelheid en inhoud van het leren aangepast worden aan de student.
  • Probleemgericht leren: AI kan studenten helpen bij het identificeren van waardevolle problemen om op te lossen en hen begeleiden in dit leerproces.
  • Hervorming van het onderwijssysteem: AI zou kunnen bijdragen aan een flexibeler systeem dat niet meer gebaseerd is op leeftijdsgroepen en standaard curricula.
  • De rol van docenten: AI kan leraren ondersteunen in een rol als coach en mentor, waarbij de focus ligt op individuele begeleiding in plaats van klassikaal onderwijs.

Koppeling met de Feedback Companion

Bij Onderwijs Orakel werken we al volgens de principes die Zhao in zijn artikel beschrijft. Onze Feedback Companion biedt op maat gemaakte feedback en feedforward, afgestemd op de individuele student. Dit past precies binnen het idee van gepersonaliseerd leren dat Zhao voor ogen heeft. De Feedback Companion versterkt de dialoog tussen student en docent, waarbij AI niet alleen helpt bij het geven van feedback, maar ook bij het ontwikkelen van een leerproces op maat.

Lokale AI als oplossing voor de AI Act en AVG

Een belangrijk knelpunt dat Zhao niet benoemt, maar dat in de huidige praktijk wel speelt, is de impact van de AI Act en de AVG op het gebruik van AI in onderwijs. De zorgen rondom privacy en dataveiligheid kunnen een drempel vormen voor scholen om AI grootschalig in te zetten. Bij Onderwijs Orakel bieden we een mogelijke oplossing: het draaien van lokale AI. Hiermee kunnen scholen en instellingen AI op hun eigen systemen laten draaien, zonder afhankelijk te zijn van cloud-oplossingen, en daarmee volledig in lijn met de privacywetgeving. Dit verlaagt de drempels voor het implementeren van AI-tools zoals de Feedback Companion.

Ben je benieuwd naar meer details? Je kunt het volledige artikel van Yong Zhao downloaden.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *